banner

SEO Nedir, Doğal SEO Çalışması Nasıl Yapılır?

Google SEO Çalışması Nasıl Yapılır?

Günümüzde en çok kullanılan arama motoru “Google” olduğu için SEO ve internet kurallarını belirleyen kuruluş da “Google” olmuştur. “Google”, aramalarda her zaman kaliteli ve popüler sitelere öncelik vermektedir. Kalite dediğimiz konu, site içi optimizasyonlar, popülerlik konusu da site dışı yapılan çalışmalar olarak değerlendirilmektedir. SEO çalışmasının aslında bir ön hazırlığı ve planlaması mevcuttur. Yapılacak doğru analizler doğrultusunda ilerleyen projeler her zaman başarıya ulaşabilmektedir. Şimdi bu konuları alt başlıklar halinde inceleyerek nasıl SEO çalışması yapılır? Sorusuna cevaplar bulacağız.

Site İçi SEO Nedir? Nasıl Yapılır? (On-Page SEO)

SEO Nedir, Doğal SEO Çalışması Nasıl Yapılır?

Arama motorları, web sitelerine belirlenen kurallar dahilinde, kalite puanları vermektedir. Bu kalite puanları, sitemizin genelinde kullandığımız metin ve görsel içeriklerimiz, temiz ve hızlı kod yapısı, kullanıcı dostu ara yüz ve belli başlı arama motoru etiketleri ile sağlanmaktadır. Site içi optimizasyonunda temel amacımız, kaliteli ve kullanıcı yararı olduğumuzu arama motorlarına kanıtlamaktır. Bir web sitesi nasıl kullanıcı dostu olur? Sitemi nasıl hızlandırmalıyım? Gibi sorularınız için aşağıda site içi SEO konularını alt başlıkları ile inceleyelim.
Site içi analizi yapin.

Metin ve Görsel İçerik Optimizasyonu

Site içeriğimizde kullandığımız metinler, özgün ve okuyuculara keyif veren bir akışta olması en önemli konular arasındadır. Sitemiz için hazırladığımız yazılarımız ne kadar kaliteli ve doğal olursa, o kadar kişi içeriklerimizi okuyacak ve sayfamızda zaman geçirecektir. İçeriklerimizde kullandığımız görsellerimizde en az metin içeriklerimiz kadar önem teşkil etmektedir. Sitemizde kullandığımız görsellerimiz özgün ve kaliteli olması hem sitemizin kalite puanını yükseltecek hem de ziyaretçilerimizin gözünde özgün bir izlenim bırakacaktır.

Metin Optimizasyonu Nedir, Nasıl Yapılır?

Metin içeriğinin, Google tarafında ilk üç sıralama faktörü arasında olduğunu biliyor musunuz? Uzun yıllardır 250 – 300 kelime aralığında bir blog yazısı yazarak, Google’da sıralama kazanabileceğimizi ön görüyorduk. Tabi ki bu durum günümüzde çok değişti. Özellikle Google’ın yapay zeka ürünü olan RankBrain algoritması da devreye girince içerik tek başına yeterli olmadı. Artık kaliteli ve doğal içerik konusu ortaya çıktı.

Yukarıda basit bir şekilde en önemli sıralama faktörü konusunda size bilgi verdik. Peki metin içeriklerinin bu kadar önemli olduğunu bilerek neler yapmamız gerekiyor? Nasıl içerikler oluşturmamız gerekiyor? Şimdi aşağıda detaylı bir şekilde içerik optimizasyonu konusunu inceleyelim;

1- İçerik Stratejini Belirleyin

İçeriğinizi hazırlamadan önce, bu içeriği neden hazırlıyorum? Sorusunu kendinize sorun. Amacı olan içerik oluşturmak her açıdan önemlidir. Sadece Google sitenizde güncellik istiyor diye, kalitesiz birçok blog içeriği üretmemek gerekiyor. Hazırlayacağınız içeriğiniz birçok ziyaretçinizin sorularına cevap veriyor olmalı.

2- Anahtar Kelime Araştırması

Hedef kitlenizin sorularına cevap veren içerikler oluşturabilmeniz için onların Google’da ne aradığını ve nasıl sorular sorduğunu bilmeniz gerekiyor. Bu araştırmayı yapabileceğiniz birçok araç mevcut. Bu araçlardan biri “Google Keyword Planner”. Bu araç Google Ads içerisinde bulunan ve anahtar kelime önerileri alabileceğiniz ücretsiz bir araçtır.

Google Anahtar Kelime Planlayıcı.

Yukarıda görüleceği üzere, fikir almak istediğimiz örnek anahtar kelimemizi yazarak sonuçları göster dememiz yeterlidir. Daha sonrasında ortalama aylık arama hacimleri ile beraber listeyi görüntüleyebiliyoruz.

3- Anahtar Kelime Kullanımı

İçeriğimizde kullanacağımız anahtar kelimelerimizi planladık. Ancak, bu durum içeriği kelime tekrarları ile dolduracağımız anlamına gelmiyor. Şunu da belirtelim, Google kelimelerin eş anlamlarını tanıyacak kadar akıllıdır. Dolayısıyla bir kelimenin tüm varyasyonlarını kullanarak doğallıktan çıkmayın!

Yoğun Kelime Tekrarından Kaçının

Bu konuda matematiksel bir formül yok. Kimi kaynakta %5 kelime tekrarı ön görülmektedir. Ancak bu bilgi tam olarak yeterli değildir. Bunun en güzel kontrolü, Word dosyasında bul özelliğini kullanarak kelimelerinizi aramaktır. Kelimeleriniz yoğun bir şekilde kümeleniyor ve çok fazla tekrar ediyorsa, eşanlamlı kelimeler ile değiştirebilirsiniz.

4- Başlık Kullanımı (Heading Etiketleri)

İçeriklerimizde ana başlık gibi alt başlıklarımızı da oluşturmamız gerekiyor. Şu anda okuduğunuz yazımızı alt başlıklar olmadan paylaşmış olsaydık, eminiz ki buraya kadar okumamış ve sayfayı terk etmiş olacaktınız. Alt başlıklar yazınızı şekillendirmenizde ve daha okunaklı olmasına neden olmaktadır. Aynı şekilde yazınızdaki bölümlere rahat ulaşılabilmesi adına içeriğinizi bölümlendirmenize fayda sağlamaktadır. Başlıklarımızda dikkat edilmesi gereken konular;

  • Anahtar Kelime ile Başlayın
  • Heading Etiketlerini Kullanın (H1, H2, H3 Vb.)

H1 etiketini, bir kitabın ana başlığı gibi düşünebilirsiniz. Bir sayfada 1 adet olması önerilmektedir. Kimi kaynakta birden fazla H1 etiketinin sorun olmayacağını görebilirsiniz. Ancak, H1 etiketi font boyutu itibari ile de diğer başlık etiketlerinden daha büyük olduğu için bir sayfanın asıl ana başlığının anlaşılması konusunda sorun yaşanabilmektedir.

H2 etiketlerini, bir kitabın alt konu başlıkları gibi düşünebilirsiniz. H1 etiketinden sonra kullanılabilecek ve ana konuyu alt başlıklar ile ifade edebileceğiniz başlıklardır.

H3, H4 ve diğer alt başlıklar ise yine doğru bir hiyerarşide olmak şartı ile kullanılabilmektedir.

Site Hızı ve Temiz Kod Yapısı

SEO Nedir, Doğal SEO Çalışması Nasıl Yapılır?

İnternet kullanıcılarının çoğu yavaş açılan bir internet sitesini hızlı bir şekilde terk etmektedir. Hızlı bir şekilde kullanıcıların sitenizi terk etmesi, site kalite puanınızı ciddi oranda düşürmektedir. Bunun yanında, arama motoru botları sitemizi tararken karmaşık ve gereksiz bir kod yapısı yerine temiz ve rahat taranabilir bir kod yapısı ile karşılaşmak isterler. Site hızlandırma teknikleri için.

Sayfa Hızı Nedir, Nasıl Artırılır

Sayfa hızı, içeriğin kullanıcı tarafından görüntülenene kadar geçen süreyi ifade etmektedir. Aynı zamanda tarayıcının ilk bayt bilgisini alana kadar süren zaman ile de ölçülebilmektedir. Sayfa hızını Google PageSpeed aracı ile analiz ederek, detaylı rapor temin edebilirsiniz.

Site Hızı Neden Önemli?

Öncelikle site hızının Google algoritması tarafından önemli bir sıralama faktörü olduğunu belirtelim. Bunu biz değil, Google kendisi paylaşmaktadır. Aynı zamanda, yavaş bir web sitesinde arama motoru botları çok daha fazla zaman geçirmek zorunda kalacak ve buda dizine eklenmemizi olumsuz etkileyecektir. Tabi ki en önemlisi de kullanıcı deneyimi. Hiçbir web sitesi alternatifsiz değil! İnternet kullanıcıları yavaş açılan bir web sitesinden anında vazgeçmektedir. Buda rakiplerinize olanak sağlamaktadır. O zaman hemen bazı etkili hızlandırma tekniklerimizi paylaşalım;

1- Sıkıştırma Özelliğini Kullanın (Gzip)

Gzip özelliğini kullanabilmek için önce sunucu tarafında Gzip kullanımı aktif hale getirilmesi gerekmektedir. Daha sonrasında 100 bayttan büyük CSS, JS ve HTML dosyalarımızı Gzip ile sıkıştırmamız gerekmektedir. Bu işlemi htaacsess dosyasına ekleyeceğiniz aşağıdaki kod ile yapabilirsiniz; <IfModule mod_deflate.c>
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
</IfModule>

2- Dosyalarınızı Küçültün

Bir web sitesini oluşturan birçok dosya mevcut. CSS, JavaScript, HTML ve resim dosyaları bir web sitesini oluşturan ana dosyalardır. Öncelikle CSS, JavaScript ve HTML dosyalarımızdaki gereksiz tanımları kaldırmamız gerekmektedir. (Boşluk, virgül ve gereksiz tüm karakterler) Bu işlemi yukarıda bahsettiğimiz Google PageSpeed aracı sizin yerinize yapıyor. Siz sadece optimize edilmiş dosyalarınızı indirerek eskileri ile güncellemeniz gerekiyor. Resim dosyalarınızı ise resim işleme programları kullanarak maksimum kalite, düşük boyut ile optimize edebilirsiniz.

3- Oluşturmayı Engelleyen Kaynakları Kaldırın

Web sitesinin oluşturmasını engelleyen, kritik olan JavaScript ve CSS dosyalarını satır içerisinde kullanabilir, kritik olmayanları ise erteleme yoluna gidebilirsiniz.

4- Yönlendirmeleri Azaltın

Site içerisinde yapılan bazı yönlendirmeler mevcuttur. HTTP protokolünden HTTPs protokolüne yapılan yönlendirme buna bir örnektir. Bu yönlendirmeyi tek seferde yapmak yerine, 2 veya daha uzun adımlarda yapılmaması gereklidir.

Fazla Yönlendirme Örneği;

ibrahimdagdelen.com.tr -> www.ibrahimdagdelen.com.tr -> https://www.ibrahimdagdelen.com.tr -> https://www.ibrahimdagdelen.com.tr

Yukarıdaki hatalı yönlendirmede görüleceği üzere, tek seferde yapılabilecek yönlendirme, uzatılarak işlem süresi artırılmaktadır. Hızlı bir site için bu gibi yönlendirme adımlarınızı en aza indirmeniz gerekmektedir.

5- Tarayıcı Önbelleğinden (Cache) Yararlanın

Günümüzde artık tüm web tarayıcıları önbellek (cache) kullanmaktadır. Tarayıcılar CSS,JS ve resim dosyaları gibi bir çok dosyayı önbelleğine alır ve siteyi tekrar ziyaret eden kişilere hızlı bir gösterim yapabilmektedir. Tabi ki tarayıcıların bu özelliğini kullanabilmemiz için htaacsess dosyasından buna izin vermemiz gerekmektedir. Aşağıdaki kod satırını htaacsess dosyamıza ekleyerek, tarayıcının bir yıl boyunca dosyalarımızı önbelleğe almasını sağlayabiliriz. <IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg "access plus 1 year"
ExpiresByType image/jpeg "access plus 1 year"
ExpiresByType image/gif "access plus 1 year"
ExpiresByType image/png "access plus 1 year"
ExpiresByType text/css "access plus 1 month"
ExpiresByType text/x-javascript "access plus 1 month"
ExpiresDefault "access plus 1 month"
</IfModule>

6- Sunucu Yanıt Sürenizi Düşürün

Sunucu yanıt süresini etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlardan bazıları; yüksek trafiğe bağlı düşük bant genişliği, hatalı database sorguları, düşük internet bağlantısına sahip sunucu Vb. yanıt süreniz 200ms’nin üzerinde yanıt veriyorsa, optimizasyona ihtiyacınız var diyebiliriz. Bu konuda hizmet sağlayıcınız ile görüşerek sorunu çözebilirsiniz.

7- CDN Kullanarak Hızınızı Artırın

CDN nedir? Content Delivery Network kelimelerinin kısaltımıdır. Türkçe karşılığı ise içerik dağıtım ağı anlamına gelmektedir. Kullanım amacı, sitemizin CSS, JS ve resim dosyalarını bu hizmeti veren firmaların sunucularında yayına alıyoruz. Bu hizmeti veren sunucular daha hızlı olması nedeniyle, ilgili dosyalarımız çok daha hızlı erişilebilmekte ve buda sayfa hızımızı olumlu yönde etkilemektedir. Bu konuda biraz araştırmacı olmanızı ve kaliteli CDN servislerinden hizmet almanızı öneririz. Aksi halde fayda beklerken zarar görme durumu ile karşılaşabilirsiniz.

8- LazyLoad Özelliğini Kullanın

LazyLoad özelliği ile resim dosyalarının gerektiğinde yüklenmesini sağlayabilirsiniz. Bir e-ticaret sitesi düşünün. Bu sitenin bir kategorisinde 10’larca ürün olacaktır. Dolayasıyla ziyaretçileriniz sayfayı görebilmesi için her bir ürünün resminin yüklenmesini beklemek zorunda kalacaktır. Ziyaretçilerinizin görmediği alanlardaki, yani sayfanızın alt kısımlarındaki resimleri gereksiz yere yüklemek yerine, LazyLoad ile bu durumu çözebiliyoruz. Ziyaretçileriniz sayfayı aşağı doğru indirdiğinde, gerekli alanlarda yer alan görseller yüklenecektir. Buda sitemizin ilk açılış hızını ciddi oranda artırmaktadır.

LazyLoad Kullanırken Dikkat Edin

LazyLoad özelliğini kullanırken hata yapmanız durumunda, Google görsellerinizi indekslemeyebilir. İstemeden görsellerinizi Google’dan gizleyebilirsiniz. Bu gibi hatalara düşmemeniz adına Google kapsamlı bir LazyLoad rehberi yayınladı.

Kullanıcı Dostu Web Sitesi

Google’da yükselmenin belki de en önemli yapı taşlarından olan, kullanıcı deneyimini biraz değerlendirmeye alalım. İnternet projelerinde, ziyaretçiyi yanıltan yönlendirmeler, akılda kalmayan ve uzun URL yapıları ve kalitesiz tasarımlar gibi konular, kullanıcı odaklı olmamanın yanında, botların da dikkatini çekerek kalitemizi düşürmektedir. Kullanıcı dostu bir web sitesine örnek vermek gerekirse, düzen ve erişilebilirlik ana maddelerimiz arasında olmalıdır. Her yaştaki ve seviyedeki insanın rahatlıkla sitemizi kullanabiliyor olması gerekiyor. Yazı fontları, site renkleri ve iç bağlantılara önem veren projeler adım adım başarıya ulaşacaktır diyebiliriz. SEO’nun aslında asıl amacı, kullanıcılara kaliteli ve yararlı bilgiler sunabilmektir. Unutmamak gerekir ki kullanıcı dostu bir web sitesi aynı zamanda arama motoru dostudur.

Arama Motoru Etiketleri

Site içi SEO’nun teknik konusu olan arama motoru meta etiketleri, sitemizin botlar tarafından iyi algılanmasını ve arama sonuçlarında doğru indekslenmesini sağlamaktadır. Meta etiketleri arasında gösterilen başlıca parametreler; sayfa başlıkları ve açıklamaları, dil etiketleri, doğru sayfa adres gösterimleri gibi botlara sinyal veren etiketler gelmektedir. Doğru yapılandırılan meta etiketleri ile Google sayfalarımızı daha sağlıklı gezinebilmekte ve algılamaktadır. Bu nedenle meta etiketleri için sıralamalarımızı direkt olarak etkileyen önemli bir SEO kriteri diyebiliriz.

Bu etiketleri kullanırken, mutlaka profesyonel bir destek almanız gerekmektedir. Yapılacak hatalı etiketlemeler, sitelerin yanlış algılanmasına ve hatta indeks kayıplarına yol açmaktadır. Mevcut meta etiket hatalarınızı veya eksiklerinizi görmek isterseniz, ücretsiz analiz aracımızı kullanabilirsiniz.

Dış SEO Çalışması Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?

Dış SEO çalışması, isminden de anlaşılacağı üzere site dışında gerçekleşen tüm etkileşimi ve paylaşımları içermektedir. Bu çalışmayı, internet projelerinin popülaritesini ve bilinirliğini arttırmak olarak da düşünebiliriz. Site dışı SEO, bir hayli hassas ve dikkat edilmesi gereken bir konudur. SEO çalışmasında en büyük hataların yapıldığı ve sitelerin Google’dan silinmesine kadar giden yolun en büyük nedenleri arasında; Google’ı kandırmaya yönelik yapılan site dışı paylaşımları gösterebiliriz. Doğallıktan uzak ve suni popülerlik ile gerçekleştirilen site dışı çalışmalar, bugün olmasa yakın gelecekte sitemizi tehlikeye atacaktır. Google, bu gibi suni paylaşımları tespit etmek üzere, üst düzey performans göstermektedir. Olumsuz tespitlere maruz kalan web siteleri, zamanla sıralamalarda kayıplar yaşayarak, geri dönüşü zor yollara girmektedir.
Site dışı yapılan çalışmalara, bir başka değişle “backlink” ismi de verilmektedir. Öncelikle, backlink nedir? Bu soruyu alt başlığımızda inceleyelim.

Backlink Nedir?

Bir web sitesinin, bir başka web sitesine referans olarak link vermesine backlink denilmektedir. Bu durumu şu şekilde düşünebiliriz; Google tarafından güvenli ve popüler olan bir web sitesi, kendi sitesinde sizi öneriyor ve kullanıcılarına tavsiye ediyorsa, Google doğru orantılı olarak sizin sitenize de güven duymuş olacaktır. Böylelikle bir popülerlik sağlayarak sitemize hem trafik hemde bilinirlik sağlanmış olacaktır. Son Google güncellemeleri ile birlikte, backlink konusu çok daha hassas davranılması gereken konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yapıyı manipüle eden bazı web siteleri, Google tarafından tespit edilerek, arama kelimelerinde filtreye düşebilmektedirler. Bu nedenle doğal olmayan ve ödemeli alınan backlinkler, projeler için tehlike arz etmektedir.

Doğal Backlink Nasıl Olmalıdır?

Aslında bu sorunun cevabı çok basit. İyi bir içerik sunmanız durumunda, site ziyaretçileriniz sizden edindiği bilgileri rahatlıkla bir başkalarına referans vermek isteyeceklerdir. Bu durumda sizde doğal bir link kazanmış olacaksınız. Ancak yapılan en büyük ve kritik hata burada başlıyor. SEO ile ilgili kişiler, tüm çalışmaları link almaktan ibaret olarak görmeleri nedeniyle, yoğun ve kalitesiz haber sitelerinden alınan ücretli bağlantılar ile yükselmeyi bekliyorlar. Kısa süre içerisinde bu manipüle ortaya çıktığında ise arama sonuçlarından silinmiş oluyorlar. Bu tarz doğal yollardan alınmayan ve ücretli alınan bağlantılar yerine, kaliteli ve güncel içerikler hazırlayarak, doğal yollardan link kazanılmalıdır.

Peki Nereden Başlamalıyım?

SEO, mağazanızı işlek bir cadde üzerine taşır. Ürün ve hizmet arayan kişileri en uygun bütçe ile sizinle buluşturur. Bunun yanında sağladığı başlıca faydalar; marka bilinirliği, itibar ve satış artışı gelmektedir. Yazımızda tüm hatları ile SEO nedir? Sorusuna cevap vermeye çalıştık. Tabi ki ne kadar derinlemesine de anlatsak, bu bir danışmanlık hizmetidir. Her web sitesinin, her projenin, kendine has yapısı olması nedeniyle projeye özel çalışma yapılması önemlidir. İyi bir uzman projeyi tabi tutacağı analizler neticesinde, doğru bir çalışma planı oluşturarak, işlemlerine başlamalıdır. İBRAHİMDAGDELEN.COM.TR olarak, danışmanlığını yaptığımız tüm projeleri, doğru ve güncel bilgiler ışığında analiz ederek, gerekli uygun çalışmayı sağlamaktayız. Nasıl olacak? Nasıl yapacağız? Gibi soruları aklınızda büyütmeden, gelin size uygun stratejilerimiz ile projenize destek olalım.

Domain

Domain sitenizin ve firmanızın en önemli unsurudur. Özellikle kelime bazlı SEO çalışması yapacaksanız domain büyük etkenlerden biridir. Örnek vermek gerekirse; alaçatı otel, alaçatı oteller, alaçatı otelleri kelimelerinde ilk sayfada olmak istiyorsunuz. Domain adresiniz alacatiotelleri.com ise büyük avantaj yakalarsınız. Arama motorları kısa domainleri daha çok sever. Domain adresiniz için SSL alarak sitenizi arama motorları gözünde daha güvenilir kılabilirsiniz. Ülkemiz için domain uzantılarının önem sıralaması aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

  1. .com (Global olarak önceliğe sahiptir)
  2. .com.tr (Türkiye için en prestijli uzantıdır)
  3. .gen.tr (Tr uzantısı olması sebebiyle etkilidir)
  4. .net
  5. .org
  6. Diğer TR’li uzantılar
  7. Diğer uzantılar

Domain Yaşı

SEO çalışması yapılacak bir site ne kadar eski ise, o kadar SEO çalışması verimli geçer. SEO çalışması yapılacak bir site en az 6 aydır aktif olması gerekmektedir. Yeni açılmış bir siteye SEO çalışması yapıp, siteyi spama sokabilirsiniz. iyi çalişmalar dilerim.

« Önceki konu

Yorum yaz

© 2020 Yazı Ve içerikler İbrahimDagdelen.Com.Tr, Aittir İzinsiz Kopyalanamaz.